Mobiliteit

1. Alle fietspaden krijgen een halfjaarlijkse controle op rijkwaliteit. Reparaties aan beschadigingen van het wegdek moeten zo snel mogelijk uitgevoerd worden.

2. De doelstelling is om tegen 2030 een sterk fietsnetwerk uit te bouwen dat de fietser voorziet van veilige, snelle en comfortabele routes in de binnenstad. Dus niet alleen van het centrum naar de rand en omgekeerd, maar ook daarbuiten.

3. We voorzien snelheidsremmende maatregelen op alle plaatsen waar fietsers zich in een riscosituatie moeten begeven om zich te verplaatsen.

4. De fietser krijgt voorrang op de wagen. Daarom willen we met Groen inzetten op fietsstraten in het centrum en de kernen van Balen.

5. De straten waarin onze scholen en jeugdcentra zich bevinden worden omgevormd tot jeugdstraten. Deze zijn bedoeld om de verkeerschaos te beperken aan het begin en het einde van de dag.

6. We willen met Groen autoluwe kernen, waarbij mensen hun auto’s kunnen achterlaten op park&ride zones aan de rand van de kernen. Hiervoor moet er echter ingezet worden op een kwaliteitsvol publiek toegankelijk alternatief.

7. We voorzien subsidies vanuit de gemeente wanneer mensen willen investeren in een milieuvriendelijk(er) transportmiddel. We verstaan hieronder onder andere subsidies voor aankoopkosten van elektrische fietsen maar ook een grotere tussenkomst bij de aanschaf van lijn/treinkaarten en –abonnementen.

8. Het gehele voertuigenpark van de gemeente Balen wordt mettertijd omgevormd naar een wagenpark met elektrische deelwagens. Zo willen we ook elektrische fietsen ter beschikking stellen en willen we burgers motiveren om enkel een (milieuvriendelijke) wagen te nemen wanneer ze die echt nodig hebben.

9. Aan het station voorzien we voldoende oplaadpalen voor elektrische wagens op te laden.

10. Studenten, senioren en kwetsbare groepen krijgen tot 100% terugbetaald bij de aanschaf van een abonnement voor het gebruik van openbaar vervoer.